fredag 14. oktober 2011

En snartur i regnskogen - del 1

Fra Lima fløy vi over de majestetiske Andesfjellene til den lille landsbyen Puerto Maldonado beliggende ved elven Tambopata i Amazonas. Der ventet en motorisert kano som fraktet oss oppover elven mens det mørknet. Jeg vet ikke helt hva vi hadde forventet oss, men 30 varmergrader og en luftfuktighet på 80 prosent var vel litt i overkant. Regnskogen har i tillegg et lydnivå som er helt ubeskrivelig. Det pep, raslet og summet overalt, mens det blinket av horder av ildfluer. Ved elvebredden beitet noen underlige dyr som viste seg å være verdens største rottedyr og jeg overdriver ikke når jeg sier at de var på størrelse med en labrador. Men søte.


Etter 3 timer i kano og litt trasking i mørket med hodelykt var vi endelig fremme ved lodgen. Ingen strøm, bare kaldt vann, men forøvrig ganske greit. Myggnettingen var på plass og det var i grunnen veldig hyggelig å ligge for åpen himmel og høre lydene fra jungelen.

Klokken 5 neste morgen var vi ute på tur og fikk sett og følt mye dyreliv. Tarantella på størrelse med en mannshånd, papagøyer, apekatter, mengder er flotte sommerfugler, merkelige insekter og flaggermus og et voldtsomt plantliv. Vi matet piraja og så alligatorer. Vi spiste levende termitter, knasende sprø og levende...  Jeg har tatt hundrevis av bilder og jeg legger ut noen i morgen.

Vi har nå endelig kommet til Cusco i 3600 meters høyde og er i gang med akklimatiseringen før vi skal gå inka veien til Machu Picchu. Jeg har drukket tre koppet koka te og kjenner at jeg umiddelbart må legge meg på lading...

3 kommentarer:

  1. Ha det fint i Cusco. Stikker dere innom kirken legg merke til at Jesus får servert marsvin på sist siste måltid med disiplene.

    SvarSlett
  2. Jaha.... Jeg kjente at jeg datt ut når jeg leste Tarantella på størrelse med en mannhånd... Der hadde ikke jeg sovet så mye som ett sekund så mye er sikkert :) Men kos dere med dyreliv og insektsgnafsing ;) Mens jeg virkelig kunne tenkt meg å ha vært med på mye av det du har skrevet om frem til nå, er jeg veldig glad for å være et sted med bare små edderkopper kjenner jeg :)

    SvarSlett
  3. Nå har jeg vært i kirken Anita og etter å ha spist marsvin opptil flere ganger er jeg helt sikker på at jeg ikke ville valgt det som mitt siste måltid!

    SvarSlett