søndag 2. oktober 2011

Hodekrymping og annen moro i Quito

Prøv å gå trappen opp til 5 etasje når du har reist i over ett døgn, sovet lite og befinner deg i nesten 3000 meters høyde. Følelsen av dårlig kondis og for liten hodeskalle er påtrengende... Når man i tillegg vet at Quito ligger mellom 4 levende vulkaner og har 5 jordskjelv pr. dag blir man litt svimmel.

Men for å ta det fra begynnelsen. Runes mobiltelefon ble rappet/rotet bort allerede før vi ankom Boutique Hotel Nu i Mariscal. Det tror jeg må være ny rekord. Men ingen sure miner :-D Hotellet er bra, midt i Quitos fornøyelsesområde, noe vi smaløyd prøvde å ta del i ved å drikke en aldri så liten mojito da vi ankom. Tidlig i seng og dagen i dag har vi tilbragt med vår guide David. Ettersom vi tross alt befinner oss i Ecuador måtte vi selvfølgelig først reise til La Mitad del Mundo (byen i midten av verden) nord for Quito. Å være midt på equator er faktisk en pussig opplevelse.


Bl.a på grunn av sentrifugalkraften var det var umulig å holde balansen med øynene igjen når jeg sto midt på linja. Vannet som ble tappet ut av en balje på linja rant rett ut, men flyttet du baljen en meter til den ene siden sirkulerte vannet ut med klokka, mens det sirkulerte mot klokka når du flyttet baljen en meter til den andre siden! Og jeg greide å balansere et egg på en spiker! Mye ny fysikklærdom her for meg som droppet ut av naturfaglinja ved første anledning.

Det var også en utstilling der som skulle vise allsidigheten i Ecuador og det var mye som fenget. Jeg fikk for eksempel se en liten, livsfarlig fisk fra Amazonas som svømmer opp i penis og blir der hvis den lukter urin og dette er grunnen til at indianerne har penis knyttet opp i et tau rundt magen. Sikkert fornuftig. Jeg har også blitt grundig informert om at hodekrymping har vært en populær syssel. Av med hodet, ut med kraniet, sy sammen munnen, kok hodet lenge i en spesiell urteblanding og vips har det blitt krympet til under en knyttneve. Også så holdbart da!


Tror virkelig dette kommer til å bli en dannelsesreise! Men tilbake til start. Vi er litt trøtte og litt høydesyke, men det er helt utrolig at vi er her! Fire dager skal vi bruke i og omkring Quito og jeg tror det kommer til å bli veldig gøy!

5 kommentarer:

  1. haha måtte le da vi leste at mobilen er borte allerede ;) virker spennede da! Klem Andreas og Eirin

    SvarSlett
  2. Imponerende pakkeliste, men hvor er dorullene ? De kan komme godt med i Butan/Tibet. Trist med Runes mobil, men han har vel en skikkelig backup, slik som alle oss andre.... Det blir trivelig å følge dere.

    SvarSlett
  3. Dette blir visst en dannelsesreise for meg også. Må friske litt opp i mine noe mangelfulle geografikunnskaper for å følge dere. Kjenner jeg deg rett, Hege, tar du vel med et hode hjem for å ha på peishyllen sammen med de andre hodene dine. Ha-ha. Klem fra mamma

    SvarSlett
  4. Anita - regner med å komme over doruller før jeg har kommet så langt, men de skal absolutt med, ja...

    Mamma, gladnyhet til deg - visste du at det finnes 24 typer potet her? Må jo være det perfekte ferieland for deg :-)

    SvarSlett
  5. Ser ut til at dere koser dere på tur ja ;) De haiene var sikkert bare litt nysgjerrige på hva slike nordboere gjorde i deres farvann ;)

    Kos dere videre!

    SvarSlett