mandag 13. februar 2012

Tempelsjokk i Vientiane

Min morfar fortalte med sorg og det største alvor at han dessverre ikke kunne spise noe med vaniljesmak. Dette skyldtes at han hadde forspist seg på vanlijestang rett etter krigen og da hadde fått det han kalte vaniljesjokk. Jeg er redd for at jeg nå har fått tempelsjokk. Det begynte da vi ankom hovedstaden i Laos, Vientiane, for et par dager siden. Jeg kjente at jeg var skikkelig dårlig motvivert for å ta inn mere informasjon, men tenkte at det nok kom til å gå over. Jeg skjønte imidlertid at noe var alvorlig galt da jeg kom over en sjappe som het Scandinavian Bakery. Der hadde de snus og grovbrød med tyttebær. Da jeg begynte å fotografere snusen ble Rune litt bekymret for min mentale tilstand og det ble ikke bedre da jeg nektet å bli med ut til middag og heller ville sitte på rom og gnage på tyttebærbrød, mens jeg spilte wordfeud med brødrene.


Dagen etter var det imidlertid bare å hive seg ut i byen med vår nye guide. Vi beøkte selvsagt Patuxay -Vientianes variant av triumfbuen...


... den hellige That Luang stupaen (som jeg syntes var stygg)...


... Wat Si Saket som inneholder tusenvis av miniatyr Buddha statuer (dårlig renhold)...


.. og selvsagt Wat Prakeo som tidligere inneholdt den sagnsomsuste Emerald Buddha (who cares)


I 40 graders varme og med guidens uendelige foredrag i øret var det like før det rablet fullstendig for meg. Godt da at vi fikk denne lunsjen før jeg insisterte på at nå var det så til de grader nok!


Vel tilbake på hotellet var det bare å slå fast at jeg hadde høy feber og var skikkelig dårlig. Uten noen lege i nærheten var det bare å slå fast at jeg nok hadde fått tempelsjokk. 24 timers søvn har hjulpet litt, men jeg har nå insistert på en dag på hotellet uten et en eneste severdighet og ettersom det er Valentinesday er det mulig jeg blir bønnhørt.

11 kommentarer:

  1. Hege, Hege, du må ikke bli syk for oss. Symptomene tyder nok på at du har fått tempelsjokk, ja. Hodet ditt har ikke plass for mer nå, så hold deg i ro en stund, så det ikke blir en varig tilstand. Lunsjen så lekker ut, men matlei også eller? God bedring. Stor klem

    SvarSlett
  2. WTF!
    Tempelsjokk er det nok ikke. Hjernen din er rett og slett full.
    Du trenger bare å slette litt. For eksempel minnene av påsketurer på ski med kvikklunsj i lomma - dorgefiske i båten med en kald pils i labben - golfrunder på Onsøy i morgensol osv.
    God bedring!

    SvarSlett
  3. Er redd vi snakker om en kraftig overload, men det er nok andre ting som skal slettes. Dagens to Bruce Willis filmer + fire gamle podcaster av Antonsen og Goldens Misjonen ble deletet umiddelbart. Har også en del gamle sangtekster som det heller ikke er særlig grunn til å huske lenger...

    SvarSlett
  4. Hei
    Jeg ville bare si at jeg følger med dere.Men er ikke sikker på hva jeg vil si om de landene dere er nå.Etter så mye info.kan jeg forstå at selv Hege får feber av det.Men på bildene er du nå blitt blondine.supert da får du mer morro.
    klem Janne

    SvarSlett
  5. Så hyggelig å høre fra deg Janne :-) Det som vokser på hodet er høy - ikke hår. Og Jan Tomas ville tatt til tårene om han hadde fått tatt en titt i kofferten. Der snakker vi om mye moro!

    SvarSlett
  6. Jeg hører rykter om at du har tapt i Wordfeud mot en av brødrene dine. Du var vel veldig syk da. :-)

    SvarSlett
  7. Du kan jo trøste deg med at du i hvert fall slipper å ha guiden fra Malaysia som valentinesdate ;) God bedring! Ps. du må jo spille wordfeud mot meg å! :D Klem

    SvarSlett
  8. Det var nok ikke tempelsyken som gjorde at jeg tapte for en unevnt bror - det var medlidenhet :-) Du får utfordre meg du Eirin. Jeg er klar!

    SvarSlett
  9. Trodde nesten ikke det var mulig å få nok av templer. Du må skynde deg å bli frisk igjen, for jeg følger bloggen din med stor spenning. (Litt misunnelse også).
    Det var en hyggelig og opplevelsesrik uke på RV Indochine. Hils Rune.
    Klem fra Ellen Rønningen

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slettet, ja, men jeg sa bare hæææ? Wordfeud? Er jeg helt på jordet nå eller?

      Slett