søndag 20. november 2011

New Zealand - 3 uker i kiwiland

Å krysse datolinjen er ingen spøk - plutselig var i morgen blitt i går og forvirringen total. Vi har reist fra spansk territorium over til fransk og er nå igjen i en engelsktalende del av verden. Litt som å komme hjem, men samtidig veldig annerledes. Det er riktig at New Zealand kan minne om Norge, men det er bare på overflaten. New Zealand er eksotisk, spennende og ikke minst landet der kiwiene bor. Kiwi er ikke bare navnet på nasjonalfuglen, men også på innbyggerne - en herlig miks av innflyttere av alle slag og maorier.

Å komme til New Zealand akkurat nå er litt som å komme rett på nachspiel uten å ha vært med på festen. Litt moro igjen, men du skjønner ikke helt hva som har skjedd. New Zealand vant nemlig VM i rugby for tre uker siden på hjemmebane - og det må ha vært stort. Alt dreier seg om All Blacks og det snakkes rugby, spilles rugby og assosieres med rugby. Jeg har ikke noe greie på sporten, men når jeg ser meg rundt skjønner jeg at kiwiene må være perfekte for rugby. De er høye, de er store og de går ikke av veien for noe. Når man i tillegg vet at alle rugbykamper starter med haka, dvs maorienes tradisjonelle krigsdans som inkluderer rekking av tunge og oppsperring av øynene så skjønner man at enhver motstander kan bli psyket ut. Legg til en drøy ansiktstatovering så er kampen vunnet.


Men for å ta det fra starten. Vi satte igjen mesteparten av bagasjen på flyplassen, hentet ut leiebilen...



... og plukket opp Runes nye golfkøller bestilt via vår hjemmeklubb, Losby. En liten overnatting i Auckland, som forøvrig så ut til å være en veldig hyggelig by, og vi var på vei til halvøya Coromandel. Utrolig svingete veier og for første gang opplevde jeg at Rune var den som måtte slippe biler forbi! De er gærne, ingen tvil om det. Punktum.

Coromandel er først og fremst kjent for flotte strender. Bildet under er fra Hot Water Beach, der enhver ivrig sjel kan grave seg ned i sanden på lavvann og få sitt eget lille basseng med varmtvann. New Zealand er som kjent vulkansk og under overflaten bobler og syder det.


Vi gikk også på fottur til Cathedral Cove, en vakker og bortgjemt strand omringet av vulkanske huler. Egentlig hadde vi tenkt å padle hit med kajakk, men det blåste så mye at jeg trakk meg. Rune syntes det var litt pinlig at jeg var iført superundertøy og dunjakke, mens de andre åpenbart var på badetur.


For spesielt interesserte kan jeg fortelle at jeg etter å ha innkassert den ene premien etter den andre i mesterskapet Rune vs Hege Worldwide, nå er på defensiven. Runes nye køller funker like bra som rugbyspillernes haka, jeg er dømt til å tape. Lurer på om mine køller har fått noen usynlige tretthetsbrudd under transport?

Vi satte etterhvert kursen sørover mot Rotorua, beliggende på det vulkanke platået. Dette er maorienes område og jeg hadde bare et mål - å få tatt bilde av en ansiktstatovering. Men de er jo så skumle! Slik kan det se ut i følge den boken jeg nå leser...


Jeg har foreløpig ikke fått sett en så flott tatovering, men er ganske fornøyd med at jeg har fått foreviget denne karen...


og denne...



Her snakker vi om tatoveringer med dype kulturelle røtter og ikke noe jåleri.

I dag har vi vært på tur til Wai-o-Tapu. Lukten av råtne egg er overveldende, men det mystiske, boblende, fluoriserende landskapet er verdt litt vond lukt.

Dette er fra Painters Palett...


The Champagne Pool...

The Devils Pool...
... the devil...


...og dette er geysiren Lady Knox. Hver dag klokken 10.15 har den utbrudd. Vi lurte veldig på hvordan denne geysiren kunne være så presis og ble litt skuffet da vi fant ut at det var fordi det ble puttet oppi et såpelignende kjemikalium som fikk det underjordiske kalde vannet til å blande seg med det varme og dermed kom utblåsningen. Men gøy var det :-)


Island er flott, men ingenting kan måle seg mot dette. Ett skritt til siden og du blir kokt - ellers er alt vel :-)


Selvsagt hører det med å ta et mineralspa - kokvarmt - med så flott for huden da gitt!


At New Zealand har mye å by på er hevet over enhver tvil. Vi skal på oppdagelsesreise her i tre uker og er veldig glade for at vi har satt av såpass mye tid. Planen er er kjøre rundt Nord Øya først og så komme oss over til Sør Øya. Finn frem et kart og bli med oss på eventyr :-) 

4 kommentarer:

  1. Kartet er funnet fram og jeg er klar for kjøreturen..........

    SvarSlett
  2. Tatovering ja! Der satte du meg på en ide, Hege! Bare vent til du kommer hjem, så...?

    Jeg kommer til å bli helt sprenglærd etter denne turen deres. Har aldri sett så mye på kart og lest om fremmede steder som denne høsten. Må innrømme at jeg ikke visste veldig mye om New Zealand før, så nå følger jeg nøye med. Kos dere videre. Klem

    SvarSlett
  3. Nye køller Hege ! Starttid på Old Course 24. april!

    SvarSlett
  4. Herlig, Inger Anne! Jeg er så klar!!!

    SvarSlett