søndag 6. november 2011

Utfordringer på Moorea

Her hadde vi sett frem til sol og varme, men hva skjer når vi ankommer det angivelige badeparadiset Tahiti - det høljregner. Hva annet kan man da gjøre ennå leie bil og utforske øya. Gaugin museet var i og for seg interessant...


det samme var den botaniske hagen...


Likevel er det begrenset hvor lenge man kan sysselsette seg med å ta bilder som dette...


Vi var derfor veldig fornøyde da vi neste ettermiddag satte kursen for naboøya Moorea, 15 minutters flytur unna. Endelig skulle jeg få anledning til å pakke ut for første gang på turen og ikke minst sjekke om den kakkerlakken jeg fant ved kofferten på Påskeøya var på vei ut eller inn av bagasjen og om den var alene.

Vel fremme på Hilton var alt som tatt rett ut av turistbrosjyre. Turkis lagune, hvite strender, palmer, blomsterprydet betjening og vi skulle bo på en utrolig sjarmerende hytte stående på påler ute i vannet. Herlig!


Gulvet på rommet var delvis av glass så her skulle i tillegg underholdningen være sikret. Etter litt snorkling og bading slo jeg meg til på terrassen for å nyte solnedgangen. Og tror du ikke det kommer svømmende en velvoksen hai rett ved badebrygga! Her som jeg skulle ha det så koselig! Etter litt rekognosering så viser det seg altså at det er en gjeng på 10 -15 blacktip haier som faktisk henger her. Ikke akkurat det jeg ønsket meg, nei. I løpet av natten kom jeg imidlertid til at fra nå av skal jeg se på disse haiene som en slags hunder. De har tenner, javel, men de aller fleste er snille og greie og opptatt med sitt. Face your fear og kom deg ut i vannet!

Neste morgen var jeg klar for en dag her...


... men Svoren hadde, kanskje ikke så overraskende, andre planer enn soling. Det finnes nemlig en golfbane her, Moorea Pearl, og der bestilte han raskt en tredagerspakke. Utslag klokken 12 så kjapp, kjapp. Morsom drivingrange med utslag rett ut i et vann med flytende baller. Ellers grei bane, fairwayene var nesten uten gress, men med fine greener.


For å gjøre runden mere spennende ble vi enige om å sette opp et lite veddemål. Dersom jeg vant skulle jeg få en av Tahitis berømte sorte perler, hvis Rune vant skulle jeg bli med på organisert hai- og rokkemating på revet. At jeg vant med 9 slag sier seg i grunnen selv :-)

Vel tilbake på hotellet sitter vi igjen og nyter ytsikten da Rune får øye på en stor rokke rett utenfor badeplattformen vår. Jeg blir jo fullstendig oppskrudd og skal stupe inn på rommet for å hente fotoapparatet. Det jeg hadde glemt var at glassdøra inn til hytta var lukket og dermed planter jeg ansiktet så vanvittig i glasset at jeg går rett i bakken. Vondt i kneet, kutt i tunga, kul i panna og en meget blå og bulkete nese ble resultatet.


Dette er primært et sted for forelskede nygifte og med det ansiktet jeg nå har ser jeg mer ut som et eksempel på hvordan det kan gå når man har vært gift en stund. Fordelen er at Rune er ekstra omtenksom for å demme opp eventuelle mistanker om at han har noe med blåmerkene å gjøre. Gikk meg på en dør du liksom :-)

I morgen er det motorsykkeltur som står på programmet og med den solbrentheten jeg har greid å opparbeide i løpet av dagen er det like greit.

Vi skal slange her noen dager til før vi setter kursen mot Bora Bora.

5 kommentarer:

  1. You sure did bring a lot of cocaine!
    (The effect is a bit better if you put it in your nose...)

    SvarSlett
  2. I actually smashed into a glassdoor while trying to get a picture of a big ray, Frank :-)

    SvarSlett
  3. Huff da, Hege. Dette hørtes vondt ut. Jeg går ut fra at det går bra siden du har tenkt deg på motorsykkeltur!
    Klem

    SvarSlett
  4. Det første jeg tenkte på da jeg begynte å lese og se bildene, var at HIT (!!!) skal jeg dra på en eventuell bryllupsreise ;) ... men niet! Haier og rokker er ikke greit...! og forresten: hva skjer med å gå på glassdører og skade seg når man er ute og reiser? Emilie gikk akkuratt på en glassdør i Florida, og måtte sy... dere må være forsiktige! Stor klem <3

    SvarSlett
  5. Dette ser fint ut på bilder men farlig, farlig. Bading synes jeg ofte er oppskrytt og med en haug med haier mer enn oppskrytt. Hold dere på golfbanen, selv om Hefe taper runden og vinner en perle. Smart veddemål. Jeg har selv gått på glassdøren min i Spania og det er skremmende å observere hvor mye kraft man har når man går, selv når man går sakte. Håper verandaleppe og pannekul har roet seg. Kos dere med sol og varme.
    Kjør forsiktig, det kan være like farlig som glassdører.Klem fra Inger Anne

    SvarSlett