fredag 25. november 2011

Possum - hvor er du egentlig?

Nesten 4000 sidevisninger - helt fantastisk! Jeg setter stor pris på alle kommentarene, både på blogg og mail. Gøy for meg å skrive når jeg ser at det er noen som leser :-)
...
Jeg skjønner ikke helt hvordan det gikk til, men plutselig bodde vi hjemme hos Linda og Rick ved Lake Taupo. Rune hadde forhåndsbestilt på en lodge og litt overraskende viste det seg i dette tilfellet å bety privat innkvartering. Og for et lykketreff! Når du bor hjemme hos noen får du anledning til å stille alle de dumme spørsmålene, får masse informasjon og blir ikke minst godt kjent med nye mennesker. Når Rick i tillegg var kokk og virkelig la seg i selen for at vi skulle ha det fint, så kunne det jo ikke bli bedre. Her er Rick i gang...


... mens Rune koser seg med Linda...


... og jeg med sauen Tom.


Og apropos dyr - det viser seg at alle disse moste dyrene som ligger i veibanen ikke er kaniner som jeg trodde, men pungdyret possum. Jeg har aldri hørt om possum før, men det er 30 millioner av dem her, dvs 7 possum per innbygger. Og de spiser alt som er av knoppskudd på trærne, samt eggene til den utdryddingstruede, vingløse nasjonalfuglen kiwi (forøvrig eneste fugl med nestebor ytterst på nebbet). Ikke rart at disse dyrene er lagt for hat! I det øyeblikk du nevner ordet possum så sier blikkene kill, kill, kill! Slik ser de ut...


Possumene er visstnok absolutt overalt, kan lage 22 forskjellige skrikelyder og ble opprinnelig importert med tanke på pelsindustri. Problemet er at her på New Zealand er det ingen naturlige rovdyr, bare fugler og dermed blir formeringen formidabel. Jeg lister meg rundt på kveldstid med lommelykt, lytter i skogen, men får jeg sett noe possum? Neida. Men jeg gir meg ikke. Kan ikke reise herfra uten å ha tatt eget bilde av nasjonalfiende nummer 1. Bare vent...

Men akkurat nå vi bor vi på Chateau Powderhorn i nasjonalparken Tongariro. Litt som Hemsedal på sommerstid, flott fjellsterreng, men antagelig minst like populært på vinteren når skitrekket er åpent.

Planen har vært å gå Tongariro Crossing, visstnok New Zealand flotteste dagstur. Men vi er værfast. Det er kaldt og det blåser så ille at fjellruten er stengt. Vi har derfor utsatt reisen videre mot Napier og satser på at vi kommer oss opp på fjellet i morgen. Dette er nemlig det området som ble benyttet under filmingen av Ringenes Herre og fjellet rett utenfor her er selveste Mordor!


Jeg har kjøpt meg possumvotter og ny ryggsekk og er klar for morgendagen.

Må ellers fortelle at vi underveis har spilt noen utrolig flotte golfbaner, bl.a Lakes Resort, Wairakei, Kinlock og Waimarino. Hvis noen ønker mere informasjon så send meg gjerne en mail.

2 kommentarer:

  1. Snakket akkurat med Reidar og vi gleder oss til å besøke dere :) Ikke lenge igjen! God helg og hils Linda og Rick ;)

    SvarSlett
  2. Hei. Ra-boka kom i dag, så da skal jeg få sendt den til din venn Romulo på mandag.
    Ha en fin helg.
    Klem

    P.S. Tror ikke jeg ønsker meg Possumlue, de dyra ser ikke snille ut.

    SvarSlett