onsdag 26. oktober 2011

Hello Santiago

Vi er nå vel innstallert på hotel Orly i Santiago, Chile etter en 3,5 timers flytur fra Lima, Peru. Chile er det landet i Sør-Amerika som har den mest velutviklede økonomien, noe vi merket med en gang. På toalettet på flyplassen var det skilt som opplyste at her var det ikke bare forbudt, men også umoralsk, å kaste toalettpapiret i kurven ved toalettet. For oss som opptil flere ganger har fryktet at vi skulle tilstoppe hele Peru, var det en underlig opplevelse. I tillegg ble Rune tatt for smugling av spansk pølse, noe som ga ekstra forsinkelser, men dog en klar følelse av å bli sett.

Fra flyplassen inn mot Santiago var det motorvei med adskilte kjørebaner og bilparken var helt annerledes enn i Quito og Lima, Ingen shantytown, ingen morsomme hatter og ingen straydogs langs veiene. Vel fremme på hotellet i bydelen Providencia skjønte jeg at det var på tide å ta av seg den gøye alpakkalua og kanskje redusere antallet vevde armbånd. Jeg ble plutselig veldig bevisst på at jeg faktisk luktet mugg og hadde gått helt inn i back pack klisjeen. I Peru og Ecuador har vi snakket spanglish med folk overalt, subbet rundt, drukket corona og trodd vi var 25, men nå er det slutt. Rune må faktisk kassere Galapagoshatten sin og jeg må fli meg kraftig opp, finne frem Guccisolbrillene og ta på meg noe annet enn fjellsko. Her ligger uterestaurantene tett og for meg som nå er tom for snus og dermed lettere deprimert/utilregnelig er det derfor en lettelse å kunne ta en aldri så liten cigarillo på cafe, noe som så langt har vært strengt forbudt.Vi gleder oss virkelig til å utforske denne byen og så langt virker det veldig lovende :-) Forslag til hvordan de nærmeste 4 døgnene skal tilbringes mottas med takk...

5 kommentarer:

  1. Hei igjen og velkommen tilbake til "sivilisasjonen". Jeg har googlet på Santiago brunost, og i følgen "Guros lille verden-bloggen" skal det finnes brun geitost å få kjøpt i Santiago. Så sånn går nu dagan - lykke til med "skattejakten". :-D

    SvarSlett
  2. Hei. Dette er en test. hilsen Reidar

    SvarSlett
  3. Hei Rune og Hege. Jeg strever med å få gjennom kommentar til dere. Men nå tror jeg det funker.
    Det er så fint å følge dere på eventyrreisen. Nå er dere i Chile. der har jo Rune et søskenbarn, Jan Magne. Tror ikke han er i Santiago. Det er spennende å følge dere. Lykke til videre.
    Klem far/reidar.

    SvarSlett
  4. Dere forflytter dere raskt ser jeg :) Godt at Rune kom seg på bena igjen!

    SvarSlett
  5. Ble ikke noe brunost på oss og heller ikke noe søskenbarnbesøk, men takk for tips :-)

    SvarSlett