søndag 9. oktober 2011

4 dager på Galapagos





Vel innlosjert på katamaranen Queen Beatrix var det, etter en omvisning på Darwins forskningssenter, bare å få på seg våtdrakten og snorkleutstyret og sette igang. Her skulle det speides etter vakker fisk, sjøløver og havskilpadder og alle hjerter gledet seg.



Som planlagt padlet jeg fint omkring og fikk se både svømmende haviguaner og fargerik fisk. Utrolig fredfullt og  vakkert og jeg tenkte at dette kommer nok til å bli min nye hobby - kanskje dykkerlappen hadde vært en god idè?




Langs klippene lå sjøløvene og koste seg og det var røde krabber overalt.



Men så gikk det som det måtte gå - jeg tok blikket bort fra klippeveggen, kastet et lite blikk bak meg og da skjedde dette....

 da jeg fikk se denne...


Og den var ikke alene...

Dagen etter var det på`n igjen. Jeg hadde så utrolig lyst til å få sett en havskilpadde og da var det bare å bite i seg all frykt. Og gjett om jeg var glad da jeg fant et velvoksent eksemplar rolig beitende på klippeveggen. En helt spesiell opplevelse. Da den bestemte seg for å svømme avgårde la jeg meg rolig etter, men jammen svømte jeg igjen inn i white tip haiene.

Tredje dag rakk jeg ikke mer enn å hoppe ut av gummibåten. Et blikk ned og jeg nærmeste tråkket på en diger galapagoshai. Da bestemte jeg meg for at nok var nok og svømte inn til nærmeste strand og haien fulgte meg faktisk helt inn. Slik ser den ut... og heretter blir det bare badekar...


Det er godt mulig at min haiskrekk ikke er rasjonell. Ingen mennesker har blitt drept av hai på Galapagos, men det er ikke til å komme forbi at haien svømmer langs strendene på jakt sjøløveunger og at dette er sesongen for nettopp det. Vi så mange sjøløver med stygge haibitt og jeg er ikke fremmed for at forvekslingsfare er til stede.

Men over til noe hyggeligere. Galapagos har et enestående dyreliv og man finner arter her som ikke finnes noe annet sted i verden. Dyrene er overhodet ikke redde for mennesker så man kommer helt tett innpå. Jeg må nesten vise noen bilder..

Parringsklar fregattfugl, pelikan, landskilpadde, bluefooted boobie, pingvin...

 
 






Og den fantastiske landiguanen - helt forhistorisk

Rune og jeg har til og med har sett sjøløvefødsel og det er vel ikke akkurat hverdagskost.

Vi har hatt mange flotte opplevelser, truffet hyggelige mennesker fra USA, Australia, England, Canada og Norge og Trondheim :-) Nå er vi tilbake i Quito og skal være her i en dag til før vi setter kursen for Peru.

7 kommentarer:

  1. Hai, hai - nei, hei hei, sånn var det ja:)
    Du er så tøff, Hege - danser rundt med haier i Stillehavet. Dette må vært en helt spesiell opplevelser for dere begge. Du skriver sååååå bra, det er en fryd å lese skildringene dine!
    Kos dere og god tur videre. Klem fra Christin
    (det har kommet snø i fjellet i sør-norge)

    SvarSlett
  2. Crazy girl!
    Last known deadly shark attack in Galapagos was in 2008.

    SvarSlett
  3. Imponerende. Jeg hadde aldri hoppet uti på nytt etter det synet. Kos dere videre på turen.

    SvarSlett
  4. No vart æ skræmt, ja. Er ikke sikker på om jeg vil følge med på denne bloggen lenger. Vil jo ha dere hjem i god behold. Da var det kanskje ikke fullt så farlig med hjemkjøringen fra fjellet vi hadde med sommerdekk på snøføret. Ta det rolig nå!!!

    SvarSlett
  5. hjelpes!!! Men ser jo helt fantastisk ut da! Klem Andreas og Eirin

    SvarSlett
  6. For et fantastisk dyreliv på Galapagos. Kjempefine bilder! Jeg hadde aldri i verden svømt med haier....God tur videre. :)

    SvarSlett
  7. Takk for alle kommentarer :-) Miss you all!

    SvarSlett