lørdag 22. oktober 2011

Titikakasjøen - høyt opp og langt nede.

Det er en meget stusselig lørdagskveld her i Puno. Rune har blitt syk, men vår guide Roberto har vært og kjøpt alle remedier som skal til for å ta knekken på hva det nå enn er. Jeg sitter solidarisk på sengekanten og tørker pannen, mens feberen herjer. Ikke min sterkeste side dette, men jeg gjør så godt jeg kan. Det kan jo være smittsomt og da kan det jo være greit å ha litt goodwill.

Vi kjørte i går fra Cusco over høysletta til den lille byen Puno som legger ved Titikakasjøen, verdens høyest beliggende innsjø. Byen er grenseby mot Bolivia og det er ikke uten grunn at veien hit kalles drug highway. Bolivias manglende kjemikaliekontroll og Perus dyrking av cokablader gir fine forhold for de som ønsker å koke cokain i nettopp dette området. Det er et tankekors at 24 % av Perus inntekter kommer fra narkohandel, når man samtidig vet at landet er et utviklingland som trenger hver krone.

Men over til noe hyggeligere - vi har vært på båttur på Titikakasjøen i dag (kanskje han bare er sjøsyk?). Først besøkte vi den flytende øygruppen Uro, som består av 42 flytende, menneskeskapte sivøyer.


En gyngende turistfelle, der vi ble tatt med inn i husene, sunget for, kledd opp i tradisjonelle drakter og jeg vet ikke hva. Too much, men det var interessant å se hvordan det hele ble bygd.




Det var her Thor Heyerdal fikk sin opplæring i flåtebygging før han satte i gang med Ra 2. Jeg traff en hyggelig kar som ble meget oppstemt da han hørte at jeg kom fra Norge. Han hadde slitt ut sitt eksemplar av boken om Ra, så er det noen som har eller kan skaffe et eksemplar på engelsk og vil gjøre en god gjerning er det bare å gi meg beskjed så kan jeg videreformidle.

Fra de flytende øyene dro vi til øya Taquile, som også var meget spesiell. Mannfolkene her var nemlig noen racere med strikketøyet. Skulle de få seg noen kone, måtte de kunne strikke en vanntett lue! Og det kunne de. Var luen hvit i tuppen var de single og hvilken side dusken ble lagt på signaliserte hvor klare de var for kjæreste. Meget praktisk. Var de gift var lua rød, slik som hos de kjekke karene under.



Når jeg først er inne på klesdrakter - det er vel nettopp de fargerike klærne og de snodige hodeplaggene som gjør at man aldri er i tvil om at man er i Peru. Se det fantastiske utvalget under :-)













Jeg må innrømme at det har blitt noen pussige hodeplagg i baby-alpakka (ikke maybe-alpakka), det er nemlig kaldt her. Jeg skjønner jo at det kanskje ikke passer like godt hjemme som det gjør her, men håndverket er så godt, fargene så flotte og selgerne så utrolig sjarmerende. Fine presenter kanskje, hehe.

Er Rune på beina flyr vi tilbake til Lima i morgen. Jeg planlegger å gå på kokekurs så følg med :-)

12 kommentarer:

  1. Ikke trivelig å bli syk på tur, god bedring til Rune. Jeg har lue.......Vi trenger ikke mye varme plagg her, golfbanen er fremdeles oppe, så søndagsturen blir foretatt der.

    SvarSlett
  2. Jeg ønsker riktig god bedring til deg, Rune.

    Min store drøm er å få en sånn hatt som er på bildet av de tre damene, helst gul!!!

    SvarSlett
  3. God bedring til deg Rune, og Hege du MÅ stelle godt med han! Fortsatt god tur til dere globetrottere, vi følger dere hele veien - dette er kjempespennende. Klem fra oss i Bodø

    SvarSlett
  4. God bedringsklem til Rune! Vet du er flink til å ta deg av de syke mamma (hint: kyssesyken) ;) fikk du forresten MMSen jeg sendte deg? Hvis ikke kan jeg sende bilde pr mail :) håper dere kommer dere videre i morgen og at Rune blir fort frisk! Andreas hilser :) klem

    SvarSlett
  5. Mi amigo Rune. Dolor de estómago? De pedo es demasiado arriesgado en el avión. TENGA CUIDADO!

    SvarSlett
  6. Hei Rune og Hege. Det er så festlig å følge dere på eventyr reisen. Nå er jeg hos Erna og lærer hvordan jeg skal sende kommentar til den flotte reisebloggen fra Hege. Håper Rune blir frisk og fit for nye EVENTYR. Klem fra far/Reidar.

    SvarSlett
  7. Rune er på bena igjen og til Frank the Tank - enig i at det er en risikosport så derfor hadde jeg sete i en helt annen del av flyet :-)

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  9. Hei
    Jeg har problemer med sending,men håper Rune er bedre og at dere har fått dusjet.God tur videre.

    SvarSlett
  10. Hei
    Jeg følger dere hvert dag,men nå reiser jeg til USA.Dere er tøffe

    SvarSlett
  11. Hei
    Jeg følger dere hvert dag,men nå reiser jeg til USA.Dere er tøffe

    SvarSlett
  12. Dere bør dra på anaconda-jakt!
    Som her:
    http://www.youtube.com/watch?v=JsNnDWKh_u4
    Eller her:
    http://www.youtube.com/watch?v=oBXTIwwaZYI

    SvarSlett